Nyblivna docenter vid fakulteten uppmärksammades

23 februari 2024

Under 2023 utsågs fyra nya docenter vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet: Lili Jiang och Loïs Vanhée vid Institutionen för datavetenskap samt Peter Lind och Christer Larsson vid Institutionen för molekylärbiologi.

Nyligen bjöds de in till en gemensam lunch på Universum tillsammans med fakultetens dekaner för att fira att de utnämnts till docenter.

2023 års nya docenter är:

Lili Jiang, Institutionen för datavetenskap
Ämne: Datavetenskap

Lili Jiang är verksam inom områdena datautvinning, informationshämtning, datafederation, maskininlärningsbaserat integritetsskydd, AI-Trovärdighet, och bearbetning av naturligt språk.

Loïs Vanhée, Institutionen för datavetenskap
Ämne: Datavetenskap

Loïs Vanhée forskar om artificiell intelligens och hur den kan utformas för att bidra på ett sätt som är i det allmännas intresse. Exempelvis med att utforma AI-system som kan undvika att orsaka ångest hos mänskliga användare, samt att utveckla riktlinjer, metoder och verktyg för hur denna disciplin bäst ska kunna läras ut i framtiden.

Peter Lind, Institutionen för molekylärbiologi
Ämne: Molekylärbiologi med inriktning mot mikrobiologi

Peter Linds forskning handlar om evolution och i vilken mån man kan förutsäga processer inom den. Förutom att det är en grundläggande frågeställning inom biologin så kan man också se möjliga tillämpningar inom medicin och för frågor relaterade till klimatförändringar.

Christer Larsson, Institutionen för molekylärbiologi
Ämne: Molekylärbiologi med inriktning mot molekylär mikrobiologi

Christer Larsson har arbetat med forskning som har tillämpningar på behandling och diagnostik av sjukdomar som exempelvis TBC.

Att utses till docent

För att bli docent ställs krav på personens produktion av vetenskapliga artiklar inom ämnesområdet och erfarenhet av akademisk undervisning. I bedömningen ingår ett lärarprov (docentföreläsning). Den som utsetts till docent av fakultetens dekan får bland annat rätt att vara huvudhandledare, examinator på forskarutbildningsnivå och opponent vid disputationer.

Läs mer om ansökan om docentur