Plagiatutbildning för studenter nu på engelska

13 februari 2024

[For English see below] För att öka studenters kunskap om plagiat och akademisk integritet, lanserades en interaktiv webbutbildning i november 2023. Nu finns utbildningen även på engelska.

– Utbildningen togs fram för att göra studenter medvetna om vad som räknas som plagiat, och därmed minska antalet studenter som anmäls för plagiat.

– Vi har skickat ut en frivillig enkät till de som genomfört utbildningen och fick över 400 svar vilket är positivt och sannolikt är det än fler som har genomfört utbildningen hittills, säger Elena Lindholm, universitetslektor vid Institutionen för språkstudier.

Båda språkversionerna av plagiatutbildningen finns numera som öppen webbresurs via Universitetsbiblioteket.

Bibliotekets öppna online-kurser

Lärare som vill använda sig av plagiatutbildningen som ett lärobjekt som bedöms i Canvas behöver lägga till sig själv på plagiatutbildningens Canvassida och ladda ner utbildningen därifrån.

Plagiatutbildningen har tagits fram av Institutionen för språkstudier, Universitetsbiblioteket och Humlab.

Plagiatutbildning för studenter

Kontakt:
Elena Lindholm, Institutionen för språkstudier

Plagiarism training for students now in English

To increase students' knowledge about plagiarism and academic integrity, an interactive online training course was launched in November 2023. The course is now also available in English.

"The training was developed to make students aware of what plagiarism is, and thus reduce the number of students reported for plagiarism".

"We have sent out a voluntary survey to those who have completed the course and received over 400 responses, which is positive and it's likely that even more students have completed the course so far", says Elena Lindholm, Associate Professor at the Department of Language Studies.

Both language versions of the plagiarism course are now available as an open online course at the University Library:

Open online courses from the Library

Teachers who want to use the plagiarism training as a learning object that is assessed in Canvas need to add themselves to the plagiarism training's Canvas page and download the training from there.

The plagiarism training has been developed by the Department of Language Studies, the University Library and Humlab.

Plagiarism training for students

Contact: