Prestigefyllt MSCA-anslag till postdoktor i fysik

21 mars 2024

Anton Kirch, postdoktor vid Institutionen för fysik, får anslag inom ett av Europas högst ansedda program för forskningsfinansiering, MSCA.

– Det ger mig friheten att bedriva den forskning jag tycker är rolig och givande, säger han.

Tre män i halvfigur.

Thomas Wågberg, Anton Kirch och Ludvig Edman, Institutionen för fysik.

MCSA står för Marie Skłodowska-Curie Actions och är en del av Horisont Europa, EU:s ramprogram för forskning och innovation. Anton Kirch är en av fyra postdoktorala forskare vid Umeå universitet som i denna omgång tilldelas anslaget i hård konkurrens med andra unga forskare i hela Europa.

Anton Kirch får 222 727 euro till projektet Understanding the ion distribution in LECs (UNID) med Ludvig Edman som handledare.

– Vår forskargrupp undersöker elektrokemiska celler som kan avge ljus, så kallade LECs. Vårt mål är att tillverka billiga och flexibla ljusemitterande paneler genom tryckning eller sprayning, men vi står inför många utmaningar som kräver detaljerad förståelse av fysiken bakom. Det är här mitt projekt kommer in i bilden: Hur kan vi beskriva dynamiken hos jonerna i elektrolyten och deras interaktion med halvledaren? Att besvara denna fråga är avgörande om vi vill åstadkomma en effektiv, hållbar och långlivad LEC-lampa, säger Anton Kirch.

Anton Kirch flyttade till Umeå med sin familj sommaren 2023 och är glad att tack vare MSCA-anslaget få möjlighet att fortsätta bedriva sin forskning i åtminstone två år till.

– Om du vill göra karriär efter din doktorsexamen genom att flytta utomlands till ett annat universitet, har nyckelkvaliteter att bidra med i den nya forskningsmiljön och en intressant vetenskaplig idé, är MSCA en mycket bra utlysning, säger han.

Läs mer om finansiering av forskning via EU-medel