Registrera/uppdatera forskningsinfrastrukturer i 2024 års inventering

1 mars 2024

I 2024 års inventering av forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet behöver samtliga infrastrukturer registrera aktuell information som tydliggör hur de uppfyller kriterierna i det nyligen reviderade regelverket. Detta görs i portalen Research Infrastructure. Infrastrukturer som inte registrerar sig/uppdaterar sin befintliga information senast 31 mars tas bort från den externa webbsidan.

Forskningsinfrastrukturer som uppfyller kriterierna enligt regeln för forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet bör anmälas eller uppdateras i portalen Research Infrastructure som är öppen mellan 1 januari och 31 mars. RIS beslutar årligen i april vilka av de anmälda infrastrukturerna som uppfyller kriterierna. Beslutet meddelas i maj. Dessa forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet ska presenteras på de externa webbsidor för forskningsinfrastruktur.
Eftersom regeln för forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet har nyligen reviderats behöver samtliga forskningsinfrastrukturer säkerställa att uppdaterat information om de finns med som tydliggör hur de uppfyller kriterierna. Detta görs genom att antingen uppdatera sin information, eller registrera sig om infrastrukturen är ny eller om det inte har gjorts tidigare.
Infrastrukturer som inte uppdaterar eller registrerar sin information senast 31 mars 2024 kommer att tas bort från den externa webbsidan.

Vad behöver jag göra?

Senast den 31 mars behöver du ha sett till att rätt information för samtliga infrastrukturer som du är ansvarig för finns i Research Infrastructure Portalen.
Om du är ansvarig för en forskningsinfrastrukturer behöver du alltså genast

• Läsa den reviderade regeln
  • Logga in i Research Infrastructure portalen och antingen
    • Uppdatera formuläret så att all efterfrågad information finns med i formuläret
    • Registrera forskningsinfrastrukturen om den inte finns med sedan tidigare
  • Observera att du även behöver registrera forskningsinfrastrukturen på nytt om den tidigare har blivit registrerad av en annan person.
  • Observera att ett av kriterierna är att det finns en långsiktig plan för användning, utveckling, utvärdering och avveckling. Om sådana planer saknas i nuläget bör du alltså planera in tid för att ta fram dessa.
  • Infrastrukturerna ska även vara tillgänglig för samtliga forskare vid Umeå universitet på lika villkor, så du behöver möjligtvis se över eller dokumentera tillgänglighetskriterierna och bokningsinformation.

Frågor?

Vid frågor, vänligen kontakta Insa Wemheuer eller RIS ledamöter