Fem miljoner till medeldyr utrustning vid fakulteten

25 april 2024

Sex forskare vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet får dela på sammanlagt fem miljoner kronor i finansiering av medeldyr utrustning under 2024.

Utlysningen av medel för medeldyr utrustning sker sedan ifjol endast en gång per år. Till årets utlysning inkom 15 ansökningar. Sex av dessa beviljades av Fakultetsnämnden. Denna gång fördelas medlen över fem institutioner enligt följande:

• Andras Gorzsas, Kemiska institutionen, får 1 140 000 kronor till Raman microscope
  • Eduardo Gracia, Institutionen för fysik, får 300 000 kronor till Benchtop Energy Dispersive Xray Fluorescence Spectrometer
  • Linda Sandblad, Kemiska Institutionen, får 502 000 kronor till Automated plunge freezer dedicated to MicroED, cellular tomography and Cryo-EM
  • Åsa Strand, Institutionen för fysiologisk botanik, får 1 500 000 kronor till Application for C-Trap instrument
  • Lena Svensson, Institutionen för molekylärbiologi, får 1 000 000 kronor till Upright Scanning Confocal Microscope
  • Paul Townend, Institutionen för datavetenskap, får 580 101 kronor till Infrastructure for Smart Edge Networks (ARISEN)

Till medeldyr utrustning räknas den som har ett inköpspris i normalfallet i intervallet 250 000 kronor till 4 000 000 kronor. All utrustning som fakulteten är med och finansierar ska enligt reglerna stå fakultetens övriga forskare till förfogande, i mån av beläggning.

Beslutet fattades på fakultetsnämndens möte 13 mars.

Hela listan över medeldyr utrustning som finansierats vid fakulteten 2014-2024