Positivt resultat i medarbetarundersökningen 2024

22 april 2024

De första övergripande resultaten från universitetets medarbetarundersökning visar på en positiv utveckling jämfört med tidigare år, och är höga i jämförelse med andra lärosäten. Ytterligare resultat kommer att presenteras efter ett fördjupat analysarbete. Chefer med personalansvar kan ta del av resultatet för sin institution eller enhet under perioden 22 april–8 maj.

För att få mer kunskap om hur universitetets medarbetare upplever sin arbetssituation genomfördes en webbaserad enkät under perioden 26 februari–15 mars 2024. Av de 4 292 medarbetare och stipendiater som bjudits in till att besvara enkäten, svarade 3 099 på hela enkäten och svarsfrekvensen för Umeå universitet som helhet blev 72 procent. Resultatet från medarbetarundersökningen används som underlag till fortsatt utveckling av arbetsmiljö, lika villkor och verksamhet med ett hållbart arbetsliv i fokus.

– Jag vill tacka alla medarbetare som har bidragit till att påverka vår gemensamma arbetsmiljö. Medarbetarundersökningens resultat ger stöd både i arbetet med att ringa in förbättringsområden och att värna det som fungerar bra. Underlaget är också viktigt för att kunna följa utvecklingen av arbetsmiljön i ljuset av tidigare genomförda förbättringsåtgärder, säger rektor Hans Adolfsson.

En klart positiv trend

Nu pågår fortsatt arbete med fördjupad analys av det insamlade materialet, där ytterligare resultat kommer att presenteras längre fram. Personalenheten kan däremot redan efter en första analys se vissa intressanta resultat.

Det mest påtagliga är en klart positiv trend för universitetets medarbetarindex mellan åren 2014–2024, med en ökning från 64 (2014) till 69 (2018) och slutligen 75 (2024). Universitetets övergripande resultat för 2024 är mycket högt i jämförelse med de andra lärosäten som leverantören har genomfört medarbetarundersökningar för.

Medarbetarindex är ett övergripande mått på engagemang som visar balansen mellan ledarskap och medarbetarskap, delaktighet i verksamhetsutveckling och om det finns ett arbetsklimat där alla har samma förutsättningar att kunna bidra. Den positiva utvecklingen gäller för alla fyra frågeområden som ingår i medarbetarundersökningen: arbetsklimat, ledarskap, organisation samt vision och värdegrund. Bakom den övergripande positiva bilden finns naturligtvis en variation inom verksamheten, vilket innebär att det finns enheter och institutioner med behov av förbättringsarbete. Under frågeområdet arbetsklimat har resultatet på frågan om balans mellan arbete och privatliv förbättrats över tid, men resultatet behöver analyseras vidare. Även svarsfrekvensen, som är lägre än vid tidigare medarbetarundersökningar, behöver arbetas med för att förbättras till nästa undersökning.

Värdet som visar medarbetarnas vilja att rekommendera sin institution eller enhet som arbetsplats, har ökat markant sedan de senaste mätningarna 2014 och 2018.

– Det är mycket glädjande att vi har en positiv trend för hur medarbetarna upplever sin arbetssituation inom alla områden som vi har undersökt. Utvecklingen visar att vi går i rätt riktning med arbetet för ett hållbart arbetsliv. Att rekommendationsviljan är så stark tolkar jag som en tydlig indikation på att medarbetare, trots en ibland krävande arbetssituation, på det stora hela mår bra och trivs här på Umeå universitet, säger rektor Hans Adolfsson.

Nästa steg för dig som chef

Chefer med personalansvar kommer under perioden 22 april–8 maj att få tillgång till leverantörens resultatportal. Där kan du ladda ned en färdig resultatrapport på svenska och engelska för din institution eller enhet. Inloggningsuppgifterna skickas till dig via e-post. Avsändaren är "Umeå universitet/Quicksearch" och ämnet "Kontoinformation till Resultatportal". Om du inte fått något mejl med inloggningsuppgifter under denna period, kan det ha hamnat under "Övrig" i din inkorg i Outlook.

Som chef ansvarar du för att presentera resultatet för medarbetarna. Därefter fortsätter det viktiga arbetet med att diskutera vad det nya resultatet visar och att tillsammans arbeta fram prioriterade riskområden, viktiga delar i arbetsmiljön att bibehålla samt åtgärder. Arbetet dokumenteras i institutionens eller enhetens handlingsplan för systematiskt arbetsmiljöarbete och aktiva åtgärder. Tänk på att du kan ta stöd av ditt närmaste HR-stöd i detta arbete.

Har du frågor eller vill veta mer?

Läs resultatrapporten för Umeå universitet
Läs mer i HR-guiden om hur du kan arbeta med resultatet.