Leverantören Quicksearch kommer att presentera resultatet för respektive fakultet, Universitetsbiblioteket samt Universitetsförvaltningen vid ett prefektmöte eller motsvarande under april–maj.
Resultatet för din institution eller enhet kommer att finnas tillgängligt i Quicksearchs resultatportal preliminärt under slutet av april. Du kommer att få ett mejlutskick med inloggningsuppgifter från "Umeå universitet/Quicksearch" med ämne "Kontoinformation till Resultatportal" någon gång under perioden 22/4-8/5. Om du inte fått något mejl med inloggningsuppgifter under denna period, kan mejlet ha hamnat under "Övrig" i din inkorg i Outlook.
Nedan beskrivs hur du som chef med personalansvar kan ta fram, tolka, presentera och arbeta med medarbetarundersökningens resultat vid din institution eller enhet.
Hämta och tolka resultatet för din institution eller enhet
För dig som är prefekt eller chef med personalansvar erbjuds en digital utbildning i resultatportalen. Vid utbildningen går Quicksearch igenom hur du tar fram ditt resultat och hur du tolkar det. Utbildningen ägde rum måndag 22 april och gavs på svenska.
För att se en inspelad presentation av utbildningen klicka på länkarna nedan. Du behöver logga in med ditt umu-id.
Presentation av medarbetarundersökningen UMU 2024 (23 minuter)
Utbildning i resultatportalen för chefer (14 minuter)
I arbetet med resultatet och resultatportalen kan du också ta stöd av din närmaste HR. I så fall är det bra om även HR tar del av utbildningsfilmerna.
Som stöd till dig som chef inför tolkning och presentation av resultatet för medarbetarna finns en Powerpoint-presentation med förtydliganden kring återkoppling av resultat, anonymitetsgränser, bakgrundsvariabler, eNPS och medarbetarindex.
Förtydliganden av resultat
Explaining the results
Gå igenom resultatet med ledningsgruppen och HR
Gå igenom resultatet och reflektera tillsammans med din ledningsgrupp och ditt HR-stöd, samt vid behov dekan eller motsvarande.
Kom ihåg att det finns stöd att få via din närmast överordnade chef eller universitetets företagshälsovård om du har behov av det.
Läs mer om Företagshälsovården
Sammankalla arbetsmiljö- och lika villkorsgruppen
Reflektera över och analysera resultatet tillsammans i arbetsmiljö- och lika villkorsgruppen eller motsvarande. Om ni inte har någon sådan grupp kan du istället diskutera resultatet med arbetsmiljöombudet och ditt ledningsstöd för lika villkor (tidigare företrädare för lika villkor) vid institutionen eller enheten. Arbetsmiljöombudet är en viktig länk mellan dig som chef och medarbetarna på institutionen eller enheten, och ska enligt arbetsmiljölagen bli inbjuden till sådant arbete.
Förbered en presentation av resultatet
Förbered en presentation av resultatet för medarbetarna. Tänk på att ditt närmaste HR-stöd, ledningsstöd för lika villkor och arbetsmiljöombud kan bistå dig i det arbetet.
Du hämtar en färdig Powerpoint-presentation av resultatet för din institution eller enhet ur Quicksearchs resultatportal. Presentationen finns både på svenska och engelska.
Presentera resultatet för medarbetarna och arbeta fram förbättringsåtgärder
Genomför presentationen på en APT, gärna tillsammans med HR-stöd, ledningsstöd för lika villkor och arbetsmiljöombud. Diskutera vad det nya resultatet visar. Arbeta tillsammans fram prioriterade riskområden, viktiga delar i arbetsmiljön att bibehålla samt åtgärder. Detta arbete kan med fördel göras genom grupparbete. Dokumentera arbetet i institutionens eller enhetens handlingsplan för systematiskt arbetsmiljöarbete och aktiva åtgärder.
Som stöd i arbetet med resultatet finns en mall för hur du tillsammans med dina medarbetare kan arbeta med resultatet.
Stöd till chef – arbeta med resultatet
Support for managers - processing the results
Läs mer: Systematiskt arbetsmiljöarbete