Byt ut ditt SIM-kort den 29 maj - så här gör du

Den 29 maj 2024 byter vi telefoni till Tele2. Du som har en tjänstemobil behöver byta ut ditt SIM-kort men du behåller ditt telefonnummer. På den här sidan finns information om hur bytet går till.

Så går bytet till för dig med tjänstemobil

• Prefekt/chef vid varje institution/enhet utser en ansvarig som hämtar upp SIM-korten i Infocenter under vecka 20 och som sedan säkerställer att SIM-korten distribueras vidare till alla som berörs på institutionen/enheten. Exakt datum för utdelning kommer.
  • Under vecka 20-22 får du ett nytt SIM-kort av den ansvarige vid din enhet/institution. Om du ännu inte fått det vecka 22, kontakta din närmsta chef eller den ansvarige.
  • Du får inför bytet två SMS-påminnelser om att du ska byta ut ditt SIM-kort.
  • Du med ett mobilt abonnemang byter ut SIM-kortet i din mobil på kvällen den 28 maj eller på morgonen den 29 maj.
  • Den 29 och 30 maj finns extra support på plats i Infocenter för dig som behöver hjälp med mobilen. Mer information kommer.

Vilket abonnemang får jag nu?

• Du som idag har Telia paket 1 med 10 GB får Tele2 paket 1 med 10 GB.
  • Du som har Telia paket 2 med 100 GB får Tele2 paket 2 med 100 GB.

Mer information om abonnemangen kommer.

Inga förändringar i befintliga abonnemang från 30 april

Från den 30 april går det inte att göra förändringar i befintliga mobilabonnemang.

Det går däremot att beställa nya mobilabonnemang vilket då blir hos Tele2. Beställningar görs via teleservice@umu.se.

Så går porteringen till 28–29 maj

• Klockan 21.00 den 28 maj kommer portering av de fasta numren (090786xxxx) att påbörjas. Du som har fast telefoni via Teams behöver inte göra nånting - bytet kommer ordnas åt dig.
  • På natten till onsdagen den 29 maj porteras mobiltelefonnumren.
  • Tele2 räknar med att allt är porterat och klart på morgonen den 29 maj. Eftersom arbetet sker manuellt kan det uppstå förskjutningar i tiderna.

Under tiden porteringen pågår kan det vara problem att ringa ut och in till universitetet beroende på hur långt porteringen av just det numret kommit.

Frågor och svar

Behåller jag mitt telefonnummer?

Ja, du behåller ditt telefonnummer.

Hur påverkas täckningen?

När vi byter från Telia till Tele2 kan täckningen såklart bli annorlunda eftersom Tele2 har ett annat mobilnät än Telia.

Mer information om täckningen finns på Tele2:s täckningskarta

Hur gör jag om jag får problem med täckningen?

Om du upplever problem med täckningen som påverkar dig i din tjänst vill vi att du felanmäler detta via teleservice@umu.se så tar vi det vidare till Tele2 för möjlig lösning.

Blir det någon skillnad i pris jämfört med tidigare?

Ja, grundabonnemanget för mobiltelefoni blir billigare och det finns möjlighet till mer surf till bättre priser än tidigare.

Hur får jag det nya SIM-kortet?

Varje institution/enhet har en utsedd kontaktperson som ska hämta ut SIM-korten vid Infocenter och som ansvarar över att SIM-korten delas ut till abonnenterna. Utdelningen sker under vecka 20-22.

Jag har eSIM idag, hur går bytet till för mig?

Om du har eSIM idag och vill fortsätta att ha det måste du höra av dig till teleservice@umu.se senast den 30 april.

Jag vill hellre ha eSIM istället för ett fysiskt SIM-kort, hur gör jag?

Vill du byta till eSIM måste du höra av dig till teleservice@umu.se senast 30 april.

Du måste själv kolla upp så att din mobiltelefon kan hantera eSIM.

Vad händer om man inte sätter in nytt SIM-kort senast den 29/5?

Ditt nu befintliga abonnemang har upphört. Du kan inte ringa, surfa eller skicka sms/mms, förrän det nya SIM-kortet sätts in.

Från vilket datum kan jag byta SIM-kortet?

Det är en bra idé att byta SIM-kortet på kvällen den 28 maj innan du går och lägger dig - då ska den fungera på morgonen den 29. Du kan också byta SIM-kortet på morgonen den 29 maj.

Varför kan inte SIM-korten skickas direkt till abonnentens hemadress?

Vi kan inte utgå från att adresserna som ligger i universitets personal- och lönesystem Primula är helt korrekta. Vi kan inte heller vara säkra på att alla befinner sig på sin hemadress och får SIM-kortet i tid. Därför bedömer vi att det snabbast och säkraste sättet att se till att alla får sina SIM-kort är att utdelningen går via en utpekad ansvarig. Den ansvarige säkerställer vidare distribution av SIM-kort och återkopplar om det skulle vara några problem att dela ut SIM-kort.

Från när kommer den ansvarige kontaktpersonen dela ut SIM-korten?

Vi återkommer med exakt datum och tid som kontaktpersonen kan hämta ut SIM-korten i Infocenter.

Om kontaktpersonen inte kan distribuera vidare, till exempel på grund av att abonnenten finns utomlands?

Kontaktpersonen får kontakta Teleservice som ger information om lämplig hantering.

Kom ihåg att byta ut SIM-kortet i din mobil den 29 maj!

Elin Sköld
2024-04-22