IT-support och IT-stöd

Behöver du IT-support? Servicedesk tar emot felanmälningar och ger kostnadsfri teknisk support på IT-tjänster för personal och studenter vid Umeå universitet.

Du kan kontakta Servicedesk för enklare fel som rör din dagliga datoranvändningen. Det kan till exempel vara problem med ditt Umu-id, lösenord och e-post, enklare hantering av standardprogramvaror, hjälp med kraschande dokument och så vidare.

Du får upp till 15 minuters support kostnadsfritt. Om felet inte kan lösas inom 15 minuter och heller inte faller inom andra avtal erbjuds hjälp enligt löpande räkning till gällande taxa.

Instruktioner och hjälp i Manual

I Manual finns vanliga frågor och svar, instruktioner och hjälp för många av de system och verktyg som finns på universitetet. Du kan börja med att söka hjälp där, innan du kontaktar Servicedesk. 

Instruktioner och hjälp i Manual

Kontakta Servicedesk

Kontakta Servicedesk via webbformulär. Du kan också ringa på telefonnummer 090-786 63 00 eller besöka Servicedesk i MIT-huset.

Öppettider

Servicedesk är öppet vardagar 8.30-16.30. Avvikelser kan förekomma. Utanför terminerna kortas öppettiderna ner.

Support ITS SERVICEDESK

Till Servicedesk kan du skicka ett ärende när du exempelvis behöver stöd kring:

*  Teknisk support
*  Beställning av tillgång till system

Telefon: 090 - 786 63 00

Manual

Manualer och instruktioner hittar du på webbplatsen Manual.

Driftinformation

https://it-status.umu.se/driftinfo

Elin Sköld
2023-02-17