Microsoft Authenticator, MFA

Microsoft Authenticator används för att logga in i universitetsgemensamma tjänster som kräver multifaktorautentisering. Med Microsoft Authenticator anger du vid inloggning, förutom användarnamn och lösenord, även en kod som du får från en app eller dosa.

Hur aktiverar jag Microsoft Authenticator?

För att aktivera multifaktorautentisering besöker du vår instruktion i Manual och går igenom de olika stegen. Processen tar cirka tio minuter och det är viktigt att du genomför hela processen vid ett tillfälle. För att kunna använda tjänsten behöver du ha en mobiltelefon eller surfplatta som är modern nog att kunna installera appen Microsoft Authenticator.
Aktivera multifaktorautentisering
När du aktiverar multifaktorautentisering aktiverar systemet det automatiskt för Office 365.

Att beställa en dosa

Om du inte har någon tjänstemobil kan du antingen använda en privat mobiltelefon eller en dosa. Vill du ha en dosa kontaktar du ServiceDesk. När det finns en dosa redo till dig att hämta i Servicedesk hör de av sig, då får du också information om hur dosan fungerar.

Hur loggar jag in med Microsoft Authenticator?

Om du loggar in med hjälp av dosa skriver du in den sexsiffriga koden som visas i dosan på datorskärmen i vyn som visas när du försöker logga in. Om du loggar in med din mobiltelefon är den vanligaste metoden vid inloggning att det visas siffror på datorskärmen som du sedan själv skriver in i appen på din telefon.

Du hittar mer stöd för inloggning i vår manual.
Logga in med multifaktorautentisering till Office 365

 

Vanliga frågor om Microsoft Authenticator

Kan jag ha flera mobila enheter som använder Microsoft Authenticator?

Vi rekommenderar att enbart aktivera multifaktorautentisering på en enhet. Det är möjligt att aktivera på fler enheter medan du exempelvis ska byta enhet, det är dock en temporär lösning. Avsikten bör vara att enbart använda en enhet. 

MFA fungerar inte efter att jag bytte min mobila enhet?

Den nya enheten måste läggas till som ny enhet innan den gamla enheten raderas. Se manual lägg till ny enhet. Om du tappat bort/blivit bestulen på din mobila enhet finns det möjlighet att få ett engångslösenord med hjälp av BankID eller Freja eID+ eller genom att kontakta Servicedesk. Lösenordet fungerar under en timme och ger dig möjlighet att lägga till ny enhet. 

Manual för återställning av MFA med engångslösenord

Manual för återställning av MFA med BankID

Manual för återställning av MFA med Freja eID+

Kan jag använda min privata mobil eller surfplatta som enhet för MFA?

Absolut, det är fullt möjligt. Det finns inget krav att enheten ska ägas av Umeå universitet.

Fördelen med att använda din privata mobil istället för en dosa är att du slipper hålla ordning på en extra enhet, du har med största sannolikhet med dig din privata telefon överallt. Det är lättare att återställa MFA om du skulle tappa bort din telefon samt att du kan samla samtliga inlogg med MFA på samma enhet.

Vad är skillnaden mellan att använda privat mobil och dosa?

Oavsett om du väljer att aktivera via en mobiltelefon eller dosa så är det viktigt att ha den tillgänglig när du arbetar, både hemma, på jobbet eller på resa. Många tycker att det är enklare att använda mobilen som man ändå har med sig.
På en mobil kan du aktivera när helst det passar dig, men dosan behöver du beställa och hämta ut på plats i Servicedesk.
Dosan är väldigt enkel och visar siffror som förändras med jämna mellanrum, hinner man inte ange alla siffrorna innan de byts så får man börja om. Eftersom dosan inte heller har något kodlås så är det viktigt att förvara den på ett säkert sätt.

Jag har glömt enheten hemma, kan jag logga in ändå?

Det finns tyvärr ingen möjlighet att kringgå MFA. Om du inte har tillgång till den enhet du använder för MFA kommer du inte ha tillgång till de system som kräver det. Hör av dig till Servicedesk om du behöver hjälp med återställning av MFA.

Kan jag aktivera en andra enhet även fast jag har en dosa?

Vi rekommenderar att enbart aktivera multifaktorautentisering på en enhet. Alltså att du antingen använder en telefon eller en dosa.

Jag har hittat en dosa, vad ska jag göra?

Om du hittar en dosa som inte används och inte har någon ägare får du gärna lämna in den till Servicedesk. 

Hur funkar det om jag redan har MFA för Region Västerbotten?

Att man har MFA via Region Västerbotten påverkar inte MFA för Umeå universitet. Om man redan har appen Microsoft Authenticator behöver man inte ladda ner den igen utan kan gå vidare till nästa steg i guiden. Man kan använda samma app för MFA på flera olika konton och för olika organisationer.

Support ITS SERVICEDESK

Vänd dig till Servicedesk när du behöver hjälp med teknisk support eller för att beställa tillgång till system.

Skicka ett ärende till Servicedesk

Ring Servicedesk: 090-786 63 00

Du kan själv söka efter instruktioner på webbplatsen Manual

Sofia Westerlund
2023-06-22