Som chef ansvarar du för att initiera och stötta i processen med att utse arbetsmiljöombud. Dina medarbetare ska nominera arbetsmiljöombud och det är sedan de fackliga organisationerna som formellt utser arbetsmiljöombud.
Som chef ansvarar du för att initiera och stötta i processen med att utse arbetsmiljöombud. Dock är det dina medarbetare som ska nominera arbetsmiljöombud och de fackliga organisationerna som formellt utser ombud.
Så nominerar ni arbetsmiljöombud
Första steget för att nominera arbetsmiljöombud är att du skapar möjlighet för dina anställda att kunna genomföra en nomineringsprocess. Det kan exempelvis handla om att skapa tid för detta vid ett APT eller att boka ett särskilt möte. Mötet kan vara fysiskt eller digitalt.
Sedan ska dina anställda nominera och rösta på arbetsmiljöombud – ett ordinarie och en ersättare. Ni har möjlighet att nominera flera arbetsmiljöombud. Observera att även om ni nominerar samma arbetsmiljöombud som tidigare mandatperiod så ska ni fortfarande genomföra en nominering och skicka in blanketten på nytt.
När dina medarbetare har beslutat vem/vilka de vill nominera som arbetsmiljöombud så ska du skicka nomineringsblanketten till de fackliga organisationerna.
Du hittar blanketten i högerkolumnen.
Du ska sedan skicka nomineringsblanketten med internpost till Facken gemensamt, eller via e-post till någon av adresserna: st@adm.umu.se, seko@umu.se, saco@adm.umu.se.
Det är sedan facken som fattar beslut och utser arbetsmiljöombuden för Umeå universitet.
Du hittar en lista över alla arbetsmiljöombud i högerspalten.
Krav för att kunna bli vald till arbetsmiljöombud
För att kunna bli utsedd till arbetsmiljöombud gäller att:
- medarbetaren måste vara medlem i ST, Seko eller i ett Saco-förbund.
- medarbetaren inte får ha någon arbetsledande uppgift vid institutionen/enheten, t.ex. avdelningschef, områdeschef, studierektor eller liknande.
Lägg in arbetsmiljöombud i personalkatalogen
Efter att ni har utsett arbetsmiljöombud så behöver personen/personerna läggas till som arbetsmiljöombud även i Personalkatalogen av katalogansvarig vid enheten/institutionen. Detta då behörigheten är kopplat till det digitala tillbudsrapporteringssystemet IA.