Skriv ut, kopiera och skanna på universitetets skrivare med Umu-print

Umeå universitets nya gemensamma utskriftslösning heter Umu-print. Här har vi samlat information om vad Umu-print innebär och hur du som användare kan använda tjänsten.

Fördelar med den nya utskriftslösningen

Bakom Umu-print finns ett rektorsbeslut som grundar sig i de många fördelarna som ett gemensamt utskriftssystem innebär för universitetets institutioner och enheter.

En universitetsgemensam lösning

Det blir nu möjligt att skriva ut på alla skrivare som ingår i Umu-print-lösningen vilket betyder att användaren kan välja den skrivare som är närmast. Samtliga skrivare kommer att ha samma typ av gränssnitt som visar hur du som medarbetare eller student loggar in och hanterar dina utskrifter.

Säkert och tryggt

I den nya lösningen använder du ditt Umu-kort eller Umu-id tillsammans med pinkod för att logga in på skrivaren du vill använda för att få ut dina utskrifter. Det innebär att dokument du skriver ut inte riskerar att hamna i andras händer. Samtliga skrivare på universitetet kommer dessutom att ha samma höga säkerhetskrav, säkerhetsinställningar samt kryptering.

Miljövinster

Alla skrivare i den nya lösningen inkluderas av samma miljökrav, gemensamma standardinställningar, t.ex. dubbelsidig utskrift, samt rutiner kring nyttjande av toner.

Skrivare som berörs

Umu-print omfattar alla så kallade multifuktionsskrivare, dvs "allt-i-ett-skrivare" med skrivare, skanner och kopiator i en maskin, som används av både medarbetare, studenter och gäster vid Umeå universitet. De skrivare som inte inkluderas i den nya lösningen är storformatskrivare, etikettskrivare, tryckerimaskiner, bordsskrivare och andra typer av skrivare med speciella krav.

Så fungerar Umu-print

  • Du skriver ut dina dokument till en gemensam kö (vid namn "Umu-print"), för att sedan hämta ut själva pappersutskriften på den skrivare som passar dig bäst för tillfället. För att hämta ut en utskrift i en skrivare ska användaren använda sig av sitt Umu-kort eller Umu-id samt en PIN-kod.
  • Varje institution eller enhet väljer själva vilken typ av skrivare de vill ha och var den ska placeras. Respektive institution eller enhet faktureras för den typ av skrivare de valt att ha medan kostnaden för utskrifter kommer att faktureras till den specifika användarens primära kostnadsställe.
  • Umu-print-lösningen innebär en fast kostnad per maskin inklusive service, support och leverans av toner. Papper ingår inte i tjänsten utan beställs som tidigare via e-beställning i marknadsplatsen. Utskriftslösningen levereras som en tjänst och Office står som ägare av all utrustning.

Tidplan 

Implementeringen leds av ITS och den upphandlade leverantören Office Sverige AB ansvarar för skrivare, säkerhet, support och service.

Umu-print kommer att införas med start januari 2023. Införande sker löpande och kommer att planeras i dialog med respektive institution och enhet. 

Vanliga frågor och svar

Hur påverkar denna lösning oss som idag har en skrivare kopplad till tjänsten "Copyprint"?

Information kommer att skickas till de som berörs. Skrivare som uppfyller uppsatta krav kommer efter en mjukvaruuppgradering att föras över från gamla "Copyprint"-tjänsten till den nya lösningen. När en skrivare i ett senare skede behöver bytas ut ersätts den av en av de upphandlade modellerna. Skrivare som idag inte uppfyller de krav som finns eller är för gamla byts ut i samband med införandet av ny lösning.

Vilka skrivare finns att välja mellan och vad ingår?

I första hand återanvänder vi befintliga Toshibaskrivare som fungerar bra. I övrigt är det följande skrivare som finns att välja bland:

Utenhet Kompakt (Toshiba e-studio 30)
Utenhet Standard (Toshiba e-studio 45)
Utenhet Högprestanda (Toshiba e-studio 65)

Kostnaden för respektive institution och enhet kommer att baseras på antal skrivare som institutionen eller enheten väljer att ha, typ av skrivare samt antalet utskrifter.

Den nya tjänsten är en helhetslösning där man betalar en fast kostnad per maskin inklusive service, support och leverans av toner. Papper ingår inte i tjänsten utan beställs som tidigare via e-beställning i marknadsplatsen.

Ta kontakt med Servicedesk om ni har behov av en ny skrivare.

Jag har behov som inte uppfylls av någon av skrivarna ovan. Hur gör jag?

Utskriftstjänsten omfattar universitetets hela behov av multifunktionsskrivare. Undantaget är exempelvis storformatskrivare, etikettskrivare, tryckerimaskiner och bordsskrivare och andra typer av skrivare med speciella krav. Eventuella undantag får hanteras utanför den gemensamma utskriftstjänsten. Om så är fallet finns mer information här.

Hur väljer jag vilken skrivare jag vill skriva ut till?

Du skriver ut dina dokument till en gemensam kö (vid namn "Umu-print"), för att sedan hämta ut själva pappersutskriften på den skrivare som passar dig bäst för tillfället. Den här typen av lösning kallas för" follow me print". Som användare använder du ditt Umu-kort eller Umu-id för att identifiera dig vid skrivaren du vill använda. Den nya helhetslösningen gör att du kommer mötas av samma typ av skrivare oavsett var på campus du befinner dig och samma gränssnitt för hur du loggar in och hanterar dina utskrifter.

Var får jag hjälp om något strular?

Vid behov av support kan du som användare ringa eller maila Office direkt med de uppgifter som står angivna på skrivaren. Du kan också vända till Servicedesk om du har frågor eller behöver hjälp.

Vad gäller rörande sekretess?

I nya utskriftstjänsten Umu-print kan ni skriva ut och kopiera dokument som innehåller både sekretess och känsliga personuppgifter. För skanning är det i dagsläget begränsat till integritetskänsliga personuppgifter eftersom dokumenten mailas till den egna e-postadressen

 

Hur installerar jag Umu-print?

En guide till installation av den nya drivrutinen för Umu-print finns om du söker i Manual. Direktlänk till drivrutin finns i en av rutorna till höger här på sidan

Support Office

Vid behov av support kan du som användare ringa eller maila Office direkt med de uppgifter som står angivna på skrivaren. Du kan också vända till ITS Servicedesk om du har frågor eller behöver hjälp.

Support ITS SERVICEDESK

Vänd dig till Servicedesk när du behöver hjälp med teknisk support eller för att beställa tillgång till system.

Skicka ett ärende till Servicedesk

Ring Servicedesk: 090-786 63 00

Du kan själv söka efter instruktioner på webbplatsen Manual

Kontaktpersoner

Sara Vilhelmsson, områdeschef ITS: sara.vilhelmsson@umu.se

Viktor Mähler, projektledare ITS: viktor.mahler@umu.se 

Instruktionsfilm

Så installerar du Umu-print

Ladda ned drivrutin

Både Windows-, Mac-, samt Linux-användare kan använda sig av en direktlänk för att ladda hem Umu-print.

För Windows: https://print.umu.se:9192/print-deploy/client/windows (eller ladda hem via Software Center, som alla klienthanterade Windows-datorer har)

För Mac: https://print.umu.se:9192/print-deploy/client/macos (eller ladda hem via Self Service, som alla klienthanterade Mac-datorer har)

För Linux: https://print.umu.se:9192/print-deploy/client/linux-rpm

Sofia Westerlund
2023-08-28