Säkrare och mer uppdaterad dator med klienthantering

Nu införs ett nytt klienthanteringssystem för alla anställda vid Umeå universitet, tidsplan och viktiga tips finns att läsa nedan. Det finns många fördelar med att ha en klienthanterad dator. Viktiga inställningar och mjukvara finns redan i datorn och det finns en rutin på programuppdateringar, installationer samt virusskydd.

På gång med nytt klienthanteringssystem

  • Under hösten 2023 flyttades majoriteten av de klienthanterade personaldatorerna vid Umeå universitet till det nya systemet Intune. 
  • Under våren 2024 flyttas gemensamma datorer, mac:ar och mobila enheter till det nya systemet Intune.
  • Från och med den 1 februari 2024 så är alla personaldatorer som köps in automatiskt klienthanterade via klienthanteringssystemet Intune.
  • Målet är att implementeringen av Intune ska vara klart sista juni 2024.

Bra att veta i samband med övergången till det nya klienthanteringssystemet Intune:

  • Under flyttveckan rekommenderar vi dig att starta om din dator varje dag.
  • När flytten till Intune är genomförd på din dator kommer Windows Hello att starta nästa gång du loggar in i din dator, följ då stegen som beskrivs där. Om ni upplever problem skickar ni ett ärende till Servicedesk med rubriken "Intune" där ni anger datornamn och beskrivning av problemet.
  • I samband med övergången till Intune ska användaren välja alternativet för pinkod och då ange en 6-siffrig kod. Sifferkoden används för att identifiera sig mot datorn. Att använda pinkod är säkrare än att använda ett traditionellt lösenord. När man sätter denna pinkod så ska man sitta på campus, uppkopplad via det fasta nätet eller eduroam, för att pinkoden ska gå att använda. Om man sitter hemma så ska man hoppa över momentet att sätta pinkod och göra det när man är på plats på campus. Under tiden kan man som vanligt logga in med sitt lösenord.
  • Intune använder Windows Update for business vilket gör att användarupplevelsen blir bättre och modernare med att få uppdateringar samt omstart av dator.
  • Software Center avinstalleras och ersätts av "Företagsportalen"
  • För dem som haft pinkod för Bitlocker vid uppstart av dator så kommer denna att tas bort. Hårddisken kommer fortfarande vara krypterad.
  • Microsoft 365 kommer att uppgraderas till den senaste versionen (utan Skype).
  • Defender (antivirus) för Endpoint aktiveras
  • Samtliga konfigurationer och säkerhetspolicys appliceras
  • Windows Update körs och saknade uppdateringar kommer installeras
  • Onedrive på datorn kommer att konfigureras per automatik utan att slå på synkronisering men detta kan ställas in om användaren önskar det.
  • Eduroam kommer att ominstalleras. Det kan medföra att du under en kortare period blir utan uppkoppling om du använder enbart Eduroam. Vi rekommenderar att du använder fast uppkoppling alternativt Umu wlan om du märker att Eduroam inte fungerar. Eduroam kommer att komma tillbaka inom kort och du behöver då inte göra några justeringar själv.

Detta är klienthantering

Klienthantering är en metod för att skapa en säkrare och mer uppdaterad IT-miljö för alla anställda vid Umeå universitet. Tjänsten tillhandahålls av ITS och hjälper dig som användare att arbeta på din dator utan att behöva tänka på säkerhetsinställningar och uppdateringar, hantering av hårdvara, operativsystem, programvara, drivrutiner och licenser.

Det finns många fördelar med en klienthanterad dator:

  • Kom igång snabbt: En klienthanterad dator kommer förbered med alla inställningar och mjukvara för att nyttja de vanligaste IT-tjänsterna vid Umeå universitet.
  • Utökad säkerhet: Med hjälp av klienthantering kan ITS säkerställa att din dator är korrekt konfigurerad för att motverka IT- och andra säkerhetsincidenter. Klienthanteringen hjälper dig att hålla datorns operativsystem och programvaror uppdaterade samt inkluderar ett komplett virusskydd.
  • Enklare programinstallationer: Du kan snabbt installera nya program som Umeå universitet har avtal för via "Företagsportalen" som är förinstallerad på din dator.

Därför implementeras ett nytt klienthanteringssystem

Som en del i arbetet med den samlade plattformen i Microsoft 365 och "den digitala arbetsplatsen" kommer ett nytt system för klienthantering införas vid Umeå universitet under 2023. Alla anställda vid Umeå universitet berörs och det nya klienthanteringssystemet Intune blir en modern, anpassningsbar och säker plattform för användarna som också uppfyller de krav vi har på oss som myndighet.

För hjälp och stöd

Kontakta ITS Servicedesk

Support ITS SERVICEDESK

Vänd dig till Servicedesk när du behöver hjälp med teknisk support eller för att beställa tillgång till system.

Skicka ett ärende till Servicedesk

Ring Servicedesk: 090-786 63 00

Du kan själv söka efter instruktioner på webbplatsen Manual

Sofia Westerlund
2024-01-09