Säkrare och mer uppdaterad dator med klienthantering

Nu införs ett nytt klienthanteringssystem för alla anställda vid Umeå universitet, tidsplan och viktiga tips finns att läsa nedan. Det finns många fördelar med att ha en klienthanterad dator. Viktiga inställningar och mjukvara finns redan i datorn och det finns en rutin på programuppdateringar, installationer samt virusskydd.

På gång med nytt klienthanteringssystem

  • Under hösten 2023 flyttades majoriteten av de klienthanterade personaldatorerna vid Umeå universitet till det nya systemet Intune. 
  • Under våren 2024 flyttas gemensamma datorer, mac:ar och mobila enheter till det nya systemet Intune.
  • Från och med den 1 februari 2024 så är alla personaldatorer som köps in automatiskt klienthanterade via klienthanteringssystemet Intune.
  • Målet är att implementeringen av Intune ska vara klart sista juni 2024.

Bra att veta i samband med övergången till det nya klienthanteringssystemet Intune:

  • När flytten till Intune är genomförd kommer Windows Hello att starta nästa gång du loggar in i din dator, följ stegen som beskrivs för att konfigurera din inloggning.
  • Du ska välja en 6-siffrig pinkod. Koden används för att identifiera sig mot datorn. Att använda pinkod för att logga in på din dator är säkrare genom att du inte exponerar ditt lösenord. När du anger pinkod bör du sitta på campus, uppkopplad via det fasta nätet eller eduroam. Sitter du hemma kan du hoppa över momentet att sätta pinkod och göra det när du är på plats på campus. Under tiden kan du som vanligt logga in med ditt lösenord. 
  • Du kan även konfigurera inloggning med hjälp av fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Följ då instruktionerna på skärmen.
  • Software Center avinstalleras och ersätts av "Företagsportalen"
  • För dig som haft pinkod för Bitlocker vid uppstart av dator, så kommer den tas bort. Hårddisken kommer fortfarande vara krypterad.
  • Microsoft 365 kommer att uppgraderas till den senaste versionen (utan Skype).
  • Defender (antivirus) för Endpoint aktiveras
  • Samtliga konfigurationer och säkerhetspolicys appliceras
  • Windows Update körs och saknade uppdateringar installeras.
  • Onedrive på datorn konfigureras automatiskt, men utan att aktivera synkronisering. Vi rekommenderar att du gör det själv samt kontrollerar vilka filer som ska synkas mot molnet.
  • Eduroam ominstalleras vid flytten. Det kan medföra att du under en period blir utan uppkoppling om du enbart använder Eduroam. Vi rekommenderar att du använder fast uppkoppling eller Umu wlan om du märker att Eduroam inte fungerar. Eduroam kommer tillbaka inom kort och du behöver inte göra några justeringar själv.

Detta är klienthantering

Klienthantering är en metod för att skapa en säkrare och mer uppdaterad IT-miljö för alla anställda vid Umeå universitet. Tjänsten tillhandahålls av ITS och hjälper dig som användare att arbeta på din dator utan att behöva tänka på säkerhetsinställningar och uppdateringar, hantering av hårdvara, operativsystem, programvara, drivrutiner och licenser.

Det finns många fördelar med en klienthanterad dator:

  • Kom igång snabbt: En klienthanterad dator kommer förbered med alla inställningar och mjukvara för att nyttja de vanligaste IT-tjänsterna vid Umeå universitet.
  • Utökad säkerhet: Med hjälp av klienthantering kan ITS säkerställa att din dator är korrekt konfigurerad för att motverka IT- och andra säkerhetsincidenter. Klienthanteringen hjälper dig att hålla datorns operativsystem och programvaror uppdaterade samt inkluderar ett komplett virusskydd.
  • Enklare programinstallationer: Du kan snabbt installera nya program som Umeå universitet har avtal för via "Företagsportalen" som är förinstallerad på din dator.

Därför implementeras ett nytt klienthanteringssystem

Som en del i arbetet med den samlade plattformen i Microsoft 365 och "den digitala arbetsplatsen" kommer ett nytt system för klienthantering införas vid Umeå universitet under 2023. Alla anställda vid Umeå universitet berörs och det nya klienthanteringssystemet Intune blir en modern, anpassningsbar och säker plattform för användarna som också uppfyller de krav vi har på oss som myndighet.

För hjälp och stöd

Kontakta ITS Servicedesk

Support ITS SERVICEDESK

Vänd dig till Servicedesk när du behöver hjälp med teknisk support eller för att beställa tillgång till system.

Skicka ett ärende till Servicedesk

Ring Servicedesk: 090-786 63 00

Du kan själv söka efter instruktioner på webbplatsen Manual

Sofia Westerlund
2024-03-11