Typer av behörighet i Primula
Användarbehörighet i Primula styr vilka funktioner som användaren har tillgång till: ekonomibehörighet, grundläggande behörighet eller utökad behörighet.
Prefekt eller chef är den som beslutar om en administratör ska få tillgång till information i Primula om institutionen/enheten och dess medarbetare.
Ekonomibehörighet
Behörigheten är anpassad till ekonomiadministratörer och ger tillgång till uttag av ekonomilistor från Primula.
Grundläggande behörighet
Behörigheten innebär tillgång till:
- informationssökning om enskilda medarbetare
- informationssökning på institutions/enhetsnivå
- uttag av listor
- uttag av statistik
Utökad behörighet
Behörigheten innebär tillgång till:
- hantering av anställningsärenden
- upprättande av anställningsavtal
Att ansöka och få behörighet i Primula
Ansökan om behörighet i personalsystemet Primula görs med en blankett som skickas in till Löneadministrationen på Personalenheten.
Ansökan om behörighet till Primula/PASS
Steg för steg: Från ansökan till beviljad behörighet
- Prefekt eller chef behöver skriva under blanketten för att intyga att administratören ska få tillgång till information i Primula som gäller institutionen/enhet och dess medarbetare.
- Administratören behöver också skrivit under en förbindelse om att man har tagit del av de regler och instruktioner som gäller säkerhet.
- När Löneadministrationen på Personalenheten har tagit emot blanketten så blir administratören anmäld till en Primula-utbildning som Personalenheten anordnar. För ekonomibehörighet och chefsbehörighet krävs ingen utbildning innan behörigheten tilldelas.
- Efter genomgången utbildning för grundläggande respektive utökad behörighet utfärdas behörigheten i Primula.
Installera Primula
Se meny till höger.
Inloggning och inställningar
Applikationen Primula klient kräver en dator med Microsoft Windows som operativsystem.
Användar-id och lösenord för nya Primula-användare
Användar-id och ett temporärt lösenord tilldelas av en av systemadministratörerna.
Användaruppgifterna sänds ut med e-post.
Personligt lösenord
När en ny användare för första gången loggar in med sitt användar-id och temporära lösenord behöver ett personligt lösenord väljas.
Lösenordet ska:
- bestå av minst 6 och högst 12 tecken
- innehålla både siffror och bokstäver.
Nytt lösenord och byte av lösenord
Byte av lösenord
Lösenordet gäller i 60 dagar. När det är fem dagar kvar tills lösenordet upphör att gälla kommer en bild upp med frågan om användaren vill byta lösenord.
Glömt lösenord
För de fall en användare har glömt sitt personliga lösenord, skickar användaren ett mail till systemadministratören och ber om att få ett nytt lösenord.
Användarstöd
Personalenheten tillhandahåller instruktioner och mallar för dig som arbetar i Primula.
Manual
Personalenheten har tagit fram en manual till Primula och hur systemet används inom Umeå universitet.
Manualen omfattar följande avsnitt:
- Primula allmänt
- Sekretess till skydd för enskild i personaladministrativ verksamhet
- Informationssökning på individ-och institutionsnivå
- Uppföljningar, bevakningar och listor
- Statistik
Manual Primula
Uppgifter för anställnings- och kompetensärenden
Instruktioner och tabeller som behövs för att hantera anställnings- och kompetensärenden i Primula finns samlade på sidan Administrera ny anställning i HR-guiden.
Administrera ny anställning
Uttag av listor
Instruktioner om hur du skapar bevakningar och hämtar ut listor från Primula finns samlade på sidan Uttag av listor i HR-guiden.
Uttag av listor