Personen med rollen webbredaktör har kunskap om webbens design och funktioner och kan avgöra vilken funktion som är bäst att använda för att presentera olika typer av innehåll. Rollen innebär kunskap och insikt i hur universitetets olika system är kopplade till webben och hur informationen hämtas.
Webbredaktören ansvarar för planering, redigering och anpassning av innehåll för webben som att exempelvis ta fram innehåll och intervjuer, välja bilder, redigera underlag från medarbetare. Webbredaktören fungerar som kontakt med Kommunikationsenheten och ansvarar för att lämna önskemål och förslag på utveckling av nya funktioner och att hålla sig uppdaterad utvecklingen av verktyget.
Webbredaktören är också Sidansvarig som det beskrivs i Regel för webbplatser. Detta visas genom att webbredaktörens namn syns som sidansvarig webbredaktör i verktyget Episerver.
Regel för webbplatser (FS 1.1-1485-21)
Webbredaktören taggas även automatiskt till Dokumentansvarig för de dokument webbredaktören laddar upp.
Mer om rollen dokumentansvarig
Hur mycket tid tar det?
Webbredaktören bör arbeta i verktyget minst 10 timmar i månaden för att kunna upprätthålla sina egna kunskaper.
Ansvar och kunskap
Webbredaktören ansvarar för att
- planera, publicera och följa upp innehållet på sina respektive ansvarssidor
- följa upp att sidorna följer lagar, regler, riktlinjer och policyer
- anpassa och utveckla innehåll efter de förutsättningar som finns i webbpubliceringsverktyget
- initiera uppdateringar av innehållet på sidan, till exempel intervjuer, filmer, foto och liknande, samt att producera eller beställa det
- driva arbetet med att få in det innehåll som behövs till exempelvis personliga sidor och forskningsinnehåll
- anpassa underlag till webben utifrån tillgänglighetskrav
- fakta är korrekt och uppdaterad.
Webbredaktören ska ha
- förståelse för webben som kommunikationskanal
- grundläggande kunskap om lagar, regler, riktlinjer och policyer
- grundläggande kunskap om de krav som ställs på bilder som finns på umu.se
- aktuell, uppdaterad och relevant kunskap i användningen av webbpubliceringssystemet
- insikt och kunskap om de olika förutsättningar som gäller för universitetets delwebbar
- förstå hur universitets olika system är kopplade till varandra och hur dessa påverkar presentationen av innehåll på webben
- överblick och helhetsperspektiv inom sitt verksamhetsområde
- god kunskap om dokument- och bildanvändning på webbsidor
- goda kunskaper om språkbruk, tilltal, ton, att skriva för webb, mottagaranpassning, läsbarhet och begriplighet
- vara insatt i övergripande riktlinjer och gemensamma mål för universitetets webb – att den består av olika delar för olika syften.
Utbildning
För att arbeta som webbredaktör krävs utbildning som ges av Kommunikationsenheten. Webbredaktören väljs ut och anmäls av chef/prefekt.
Anmälan sker i två steg
- Steg 1: Chef/prefekt anmäler medarbetaren till utbildning för rollen webbredaktör
Anmäl ny webbredaktör
- Steg 2: Medarbetaren anmäler sig själv till utbildningen på kurssidan i Eduadmin.
- När både anmälan från chef för rollen och medarbetarens egna anmälan för att ta del i utbildningen har gjorts bjuds medarbetaren in till utbildningen.
Utbildningen är en webbaserad utbildning med självstudier där den blivande redaktören väljer själv när det passar bäst att genomföra utbildningen utifrån arbetssituation. Utbildningen uppskattas ta mellan 10 till 15 timmar beroende på tidigare erfarenhet av publiceringsverktyg.
För webbredaktörer som ska jobba med student-, forsknings- eller utbildningsinnehåll rekommenderas även en fördjupningsutbildning inom valt område.
Efter utbildningen kommer Kommunikationsenheten att kalla till en nätverksträff per termin för information om utveckling av innehåll på central nivå, eventuell ny lagstiftning och kompetensutvecklingsinsatser som till exempel filma med mobilen, klarspråk eller redigera text.
Nätverksträffar för webbredaktörer
Användarstöd och diskussion
Som webbredaktör finns det stödmaterial att ta del av efter utbildningen. Detta stödmaterial finns i Manual eller i Teamskanalen Webbpublicerings umu.se. I Teamskanalen finns även möjlighet att fråga och diskutera med andra webbredaktörer och ta del av nyheter och utveckling från centralt håll.
Manual
Teamskanalen Webbpublicering umu.se
Support och frågor via Servicedesk
Uppföljning
Som en del i kvalitetsarbetet med webben görs regelbundna uppföljningar av både webbens innehåll och redaktörernas aktivitet, arbete och kunskapsnivåer. Målet med uppföljningen är att kunna säkerställa webbens kvalitetsnivå genom att kunna erbjuda rätt typ av utbildningar och stöd.
Avanmäla webbredaktör
Webbredaktörer som inte längre ska arbeta som webbredaktör behöver avanmäla sig rollen. Avanmälan görs av chef/prefekt.
Avanmäl webbredaktör