Startsidan anpassas utifrån ditt val, men gemensamma nyheter och gemensamt innehåll syns alltid för alla.
Du kan när som helst ändra ditt val genom att klicka på "Anpassat innehåll för" i sidhuvudet.
OBS! Om denna ruta inte stängs när du klickar på knappen, ladda om sidan och klicka på knappen igen. Vi felsöker detta problem.
Om du väljer ”Jag besöker som gäst” kommer enbart gemensam information visas. Läs mer om anpassat innehåll
Aurora
När du har råkat ut för något som påverkar din digitala information, din IT-miljö eller ditt användarkonto på ett negativt sätt så är det viktigt att du anmäler det till universitetets Incident Response Team (IRT). IRT arbetar aktivt med att förebygga, upptäcka och utreda IT-säkerhetsincidenter på Umeå universitet.
En viktig del av att kunna ha en hög IT-säkerhet vid universitetet är att förebygga, upptäcka och utreda IT-säkerhetsincidenter. Därför är det viktigt att du som anställd anmäler incidenter som riskerar att påverka IT-säkerheten negativt till Incident Response Team (IRT).
En IT-säkerhetsincident innebär att du har råkat ut för något skadligt som kan påverka digital information, din IT-miljö eller ditt användarkonto.Det kan till exempel handla om skräppost och nätfiske, om din dator har blivit smittad med skadlig kod eller virus eller om du har blivit utsatt för intrång eller försök till intrång. Några vanliga kanaler där IT-säkerhetsincidenter sker:
ITS säkerhetsfunktionen samordnar IT-säkerhetsarbetet vid universitetet samt stöttar och vägleder i IT-säkerhetsfrågor. Till säkerhetsfunktionen kan du vända dig om du behöver information eller vägledning i IT-säkerhetsfrågor. Kontakta säkerhetsfunktionen via Servicedesk.
Incident Response Team (IRT) är en del av säkerhetsfunktionen vid ITS. IRT är ett certifierat team som arbetar aktivt med att förebygga, upptäcka och utreda IT-säkerhetsincidenter på Umeå universitet. Till IRT kan du vända dig för att rapportera alla former av intrång, intrångsförsök, oönskad e-post, nätmissbruk med mera som har med Umeå universitet att göra.
Säkerhetsincidenter upptäcks ibland också på andra sätt. Det kan handla om externa parter som ser något konstigt på webben och kontaktar IRT eller att IRT på egen hand upptäcker IT-säkerhetsincidenter.
IRT kan upptäcka säkerhetsincidenter exempelvis genom att en e-postadress plötsligt börjar skicka fler e-postmeddelanden än vad som är tillåtet. De kan då akut stänga ned ett konto för att det inte ska fortsätta att sprida skräppost eller virus. Om detta skulle ske så kommer du att bli kontaktad.
Det finns många saker du kan göra för att undvika att hamna i en situation som påverkar din IT-säkerhet.
Det kan ibland vara svårt att veta om ett e-postmeddelande är äkta eller inte men här kommer en lista med några saker att undersöka:
Anmäl abuse
Vidarebefordra spam/phising till abuse@umu.se
Håll dig uppdaterad
Följ IRT:s blogg för information om kända IT-säkerhetsärenden
Misstänker du att du blivit hackad, blivit av med din dator eller telefon så behöver du berätta det. Då finns det möjlighet att minska intrångets omfattning.
Misstänker du att personuppgifter har blivit förstörda eller ändrade, gått förlorade eller kommit i orätta händer så anmäler du det till abuse@umu.se
Till Servicedesk kan du skicka ett ärende när du exempelvis behöver stöd kring:
* Teknisk support* Beställning av tillgång till system
Telefon: 090 - 786 63 00
Manual
Manualer och instruktioner hittar du på webbplatsen Manual.
Driftinformation
https://it-status.umu.se/driftinfo