Klart med nytt systemstöd för forskningsdatahantering vid Umeå universitet

11 mars 2024

Nu är det klart att forskare vid Umeå universitet erbjuds ett nytt gemensamt systemstöd för säker lagring, delning och hantering av forskningsdata. Systemet som tillhandahålls av mjukvaruföretaget Citrix Systems är en viktig milstolpe i satsningen på forskningsdatahantering.

För att stärka forskning och utbildning pågår en stor satsning på forskningsdatahantering vid Umeå universitet. Satsningen som pågår till och med 2025 handlar om att utveckla den bästa möjliga utformningen av ett sammanhållet och säkert stöd inom området forskningsdatahantering.

Nytt systemstöd för forskare köps in

Ett nyligen taget rektorsbeslut innebär att forskare vid Umeå universitet nu ska erbjudas ett universitetsgemensamt systemstöd för säker lagring, delning och hantering av forskningsdata. Det gäller data som enligt informationsklassning har ett högt eller mycket högt skyddsvärde utifrån aspekten konfidentialitet, till exempel integritetskänsliga och känsliga personuppgifter samt uppgifter som omfattas av sekretess. Systemet som skall anskaffas, anpassas och införas är en så kallad VDI-lösning (Virtual Desktop Infrastructure) från mjukvaruföretaget Citrix Systems.

Målet är att sjösätta systemet 2025

Införskaffandet av det nya systemstödet innebär ett stort steg för forskningsdatahanteringen vid Umeå universitet och målet är att de första forskningsprojekten skall kunna börja använda detta system i början på 2025. Systemet kommer att komplettera befintliga tekniska lösningar och innebär att universitetets forskare får det systemstöd som krävs för att hantera data med högt skyddsvärde på ett sätt som uppfyller både legala krav och krav på informations- och IT-säkerhet.

Mer information om projektet för forskningsdatahantering vid Umeå universitet: Forskningsdatahantering (umu.se)