Nyinköpta datorer blir säkrare och mer uppdaterade

19 januari 2024

Från och med den 1 februari 2024 kommer alla nya persondatorer som köps in till Umeå universitet att levereras förberedda för ett klienthanteringssystem. Detta innebär att datorn vid första start kommer att få viktiga inställningar, mjukvara samt en säker rutin på programuppdateringar, installationer och virusskydd.

Som en del i övergången till ett nytt klienthanteringssystem vid Umeå universitet levereras från och med den 1 februari 2024 alla nyinköpta persondatorer med klienthanteringssystemet Intune. Detta innebär att den dator som beställs efter den 1 februari automatiskt är mer uppdaterad och säker samt levereras med viktiga inställningar, mjukvara, en rutin på programuppdateringar, installationer och virusskydd.

Om beställaren av någon anledning inte vill att den nyinköpta datorn ska vara klienthanterad krävs att beställaren skickar ett ärende till ITS Servicedesk med det serienummer som den specifika datorn har. ITS ser då till att ta bort klienthanteringssystemet från datorn.

Det nya klienthanteringssystemet Intune började införas vid Umeå universitet under hösten 2023. Hittills har redan ca 2 500 klienthanterade persondatorer flyttats över till det nya systemet och inom kort är det dags för fler. Klienthantering är en metod för att skapa en säkrare och mer uppdaterad IT-miljö för alla anställda vid Umeå universitet och tjänsten tillhandahålls av ITS.

Mer information: Säkrare och mer uppdaterad dator med klienthantering (umu.se)