Lokal forskningsinfrastruktur med potential att bli nationell

28 september 2023

Under åren 2022–2025 satsar Umeå universitet 18 miljoner kronor på forskningsinfrastruktur som har potential att utvecklas till att täcka ett nationellt och/eller internationellt resursbehov. Det vill säga forskningsinfrastruktur som används av många olika forskargrupper och projekt inom ett eller flera forskningsområden. Höstens ansökan stänger 20 oktober 2023 kl. 14.00.

I denna andra utlysning av medel till forskningsinfrastruktur utlyses 5,6 mnkr. Utlysningen riktar sig till lokala forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet, som har potential att nå nationell-internationell användning.

Hur stor summa går att söka?

Maximalt ansökningsbelopp är 900 000 kronor per år under 2 år (2024/2025) och ska förbrukas under dessa år.

Notera att beloppet ni anger i ansökan ska vara inklusive medfinansiering från fakulteten, då medel som söks tilldelas med förbehållet att fakulteterna ska stå för 30 procent av finansieringen. Till ansökan bifogas ett besked att fakulteten kommer att medfinansiera vid tilldelning.

De tilldelade medlen får nyttjas till:

• Investering i utrustning eller mjukvara.
  • Drift och underhåll.
  • Kompetenshöjning hos befintlig personal vid infrastrukturen.
  • Personalkostnad för drift av infrastrukturen.
  • Utvecklingsarbete och nätverksbyggande för att stärka infrastrukturen att nå nationell status.

Vilka är utvärderingskriterierna?

I ansökan ska det tydligt anges hur och i vilken omfattning infrastrukturen uppfyller nedanstående kriterier eller hur beviljade medel ska användas för att fler kriterier ska kunna uppfyllas.

• Har infrastrukturen ledning och organisation, samt en ansvarig värdinstitution?
  • Är infrastrukturen tillgänglig för samtliga forskare vid Umeå universitet på lika villkor, vad gäller exempelvis användaravgifter?
  • Nyttjas infrastrukturen av forskare/forskargrupper och användare från en eller flera fakulteter vid Umeå universitet eller andra lärosäten/externa samarbetspartners?
  • Ger infrastrukturen användare utbildning eller regelbundna teoretiska och praktiska kurser på olika nivåer kopplat till nyttjande av forskningsinfrastrukturen?
  • Har infrastrukturen en långsiktig plan för användning, finansiering, utveckling, och utvärdering av forskningsinfrastrukturen?
  • Har infrastrukturen en plan för hur det sökta stödet kan stärka infrastrukturen att nå nationell-internationell status?

Om infrastrukturen är bedömd av Rådet för forskningsinfrastruktur vid Vetenskapsrådets (VR-RFI) senaste behovsinventering men inte tilldelades medel ska ansökan innehålla en redogörelse för hur man avser förbättra och utveckla sin verksamhet utifrån denna bedömning.

Ansökan

Ni ansöker genom att använda ansökningsmallen nedan. Här lämnar ni information om forskningsinfrastrukturen, dess roll i forskningen, ansvarig organisation, budget samt intygande om medfinansiering från fakulteten.

Ansökningsmall

Skicka in er ansökan senast 20 oktober, klockan 14.00 via planering@umu.se

Utvärdering av ansökningarna

Efter att utlysningen har stängt för 2023 sammanställer handläggaren för Rådet för forskningsinfrastruktur vid Umeå universitet (RIS) de inkomna ansökningarna.

En grupp av seniora utvärderare rangordnar ansökningarna som sedan bereds i RIS. Sammanställningen tillstyrks därefter av Forskningsstrategiska rådet vid Umeå universitet (FOSTRA) inför rektorsbeslut om tilldelning.

TIDSLINJE 2023

• 29 september
    Utlysningen öppnar kl. 14.00

• 20 oktober