Deltagare till MIRAI: Specific Task Teams

19 april 2024

Umeå universitet arbetar med nästa fas av MIRAI 2024–2026, ett samarbete mellan 17 svenska och japanska universitet. Nu söker vi engagerade deltagare till MIRAI:s Specific Task Teams.

Information om MIRAI 20242026

MIRAI är ett samarbete med syfte att stärka det akademiska samarbetet inom utbildning, forskning och innovation mellan svenska och japanska universitet. Särskilt fokus riktas mot forskare som är i ett tidigt stadium av sin karriär. Vid årsskiftet 2023/2024 gick MIRAI in i sin tredje samarbetsfas och alla universitet ska nominera deltagare som ska ingå i tre så kallade "Specific Task Teams".

Dessa grupper ska arbeta på ett interdisciplinärt och utmaningsdrivet tillvägagångssätt. Umeå universitet har en öppen utlysning och välkomnar både juniora och seniora akademiker och T/A personal att söka. Inom MIRAI arrangeras Research and Innovation weeks, seminarier, workshoppar m.m.

För mer info se www.mirai.nu

Följande avancerade mål har satts upp för den tredje fasen av MIRAI (2024–2026):

• Bidra till att lösa globala utmaningar genom att inrätta grupper där forskare från MIRAI-universiteten arbetar tillsammans över och bortom institutioner, länder, discipliner och sektorer.
  • Skapa en miljö som främjar långsiktiga forskningssamarbeten.
  • Underlätta doktoranders och forskares rörlighet.
  • Främja innovation och entreprenörskap inom utbildning och forskning samt underlätta gemensamma insatser mellan den akademiska världen, näringslivet och externa partner.

För fullständig information se även projektplanen MIRAI 2024-2026.

Specific Task Teams (STT )

Målet i nästa fas av MIRAI är att skapa mindre och starkare team, som består av 2–3 representanter från varje land och som innehåller tre specifika uppgifter:

Specific Task 1: Forskningsfinansiering (se 5.1 i projektplanen)
Specific Task 2: Kommunikation och varumärkesbyggande (se 5.2 i projektplanen)
Specific Task 3: Innovation och entreprenörskap ( se 5.3 i projektplanen)

Deadline: Ansök senast den 6 maj, 2024
Ansök till Specific Task Teams genom att fylla i detta ansökningsformulär tillsammans med ett kort CV/bio till: jenny.ahlinder@umu.se

Läs mer om MIRAI på Umeå universitets webb

Kontakta gärna Jenny Ahlinder Hagberg, projektledare för MIRAI för mer information.

Redaktör: Petra Käck