Campus betraktat ur ett bis perspektiv

29 september 2023

Umeå universitet är och vill vara ett campusuniversitet. Vi är övertygande om och värnar värdet av ett levande campus för utbildning och forskning av hög kvalitet. Det ställer krav på en aktiv campusutveckling, för att universitetet ska möta behov och förväntningar hos dagens och morgondagens medarbetare och studenter.

Byggkranar, inhägnader och temporära omskyltningar är en vanlig syn på Umeå universitets huvudcampus. I anslutning till Universum och Aula Nordica uppförs just nu en helt ny byggnad som ska användas för examination. Men genom en smart utformning kan byggnaden mellan tentamensperioderna användas för andra ändamål såsom undervisning och konferenser, och därigenom bidra till en hållbar lokalanvändning. Den nya byggnaden ska stå klar för inflyttning hösten 2025.

Hans Wiklund, universitetsdirektör

Foto: Mattias Pettersson

Egentligen ska vi så långt det är möjligt undvika att bygga nytt. Enligt den nya lokalförsörjningsplanen som universitetsstyrelsen fastställt och som gäller från 2024 ska universitetet tillämpa den så kallade fyrstegsprincipen. Den innebär att i första hand minska verksamhetens ytbehov, i andra hand optimera ytanvändningen, i tredje hand anpassa befintliga lokaler genom ombyggnation, och i fjärde och sista hand bygga nytt men då klimatsmart och hållbart.

Tillgängliga data om lokalanvändningen indikerar att det finns en potential att använda universitetets lokaler mer effektivt. Förändrade arbetssätt under och efter pandemin aktualiserar också delvis nya behov och frågor om lokalernas utformning och användning. Den nya tentamensbyggnaden uppfyller de höga krav på energi, inomhusmiljö och material som gäller för certifieringen Miljöbyggnad guld.

Campusmiljön ska också främja en hälsosam livsstil. För den som tycker om att motionera ger bland annat konstgräsplan, löparbanor, utegym och promenadslingor möjligheter till fysisk aktivitet. Tillgänglig infrastruktur för gång och cykel underlättar hälsosamma och klimatsmarta färdsätt till och från campus.

Centralt på huvudcampus, utanför MIT-huset, uppförs just nu ett nytt cykelparkeringshus med plats för cirka 150 cyklar och möjlighet för laddning av elcyklar. Bättre möjligheter för cykelparkering är ett önskemål som har framförts av många anställda och studenter, bland annat i samband med universitetsledningens besök på universitetets många institutioner och enheter.

Umeå universitet har också inlett ett arbete för certifieringen Healthy Campus. Den kräver ett systematiskt arbete med bland annat fysisk aktivitet, kost och hälsa. Healthy campus ligger väl i linje med universitetets profil, och ambitionen är att Umeå universitet ska ansöka om certifiering under 2023.

Klimat- och hållbarhetsarbete är en annan viktig del i campusutveckling. I Umeå universitets handlingsplan för klimat och hållbarhet 2021-2023 återfinns bland annat aktiviteter om hållbara arrangemang, källsortering och biologisk mångfald. Av de totalt 40 aktiviteterna bedöms 39 vara genomförda innan planen löper ut vid årsskiftet. Umeå universitets förbättrade placering i hållbarhetsrankingen THE Impact Ranking är ett tecken på att klimat- och hållbarhetsarbetet ger resultat. Under hösten pågår arbetet med att ta fram en ny handlingsplan för perioden 2024-2026.

Klimat och hållbarhet engagerar! Även på Konstnärligt campus surrar det. Med ambitionen att tillsammans med fastighetsägaren skapa ett mer hållbart campus, men också att bidra till en hållbar stadsutveckling i hela Umeå genom kunskap från Arkitekthögskolan, Designhögskolan och Konsthögskolan. En tankeväckande utgångspunkt för arbetet är att betrakta campuset vid älvstranden ur ett bis perspektiv!

Redaktör: Hans Wiklund