Lokalt löneavtal klart mellan Umeå universitet och Saco-S

4 februari 2021

Nu har arbetsgivaren tecknat ett treårigt lokalt kollektivavtal om löner med Saco-S för perioden 2020-10-01 – 2023-09-30. Det innebär att parterna kan arbeta vidare med att genomföra löneöversynsprocessen för 2020 och planera arbetet för hela avtalsperioden.

Foto:

Nya löner för första revisionsperioden gäller retroaktivt från 1 oktober 2020 och utbetalas från och med februari- eller marslönen 2021.

Vad innebär det lokala avtalet mellan Umeå universitet och Saco-S?

Avtalet är treårigt, vilket ger möjlighet till en långsiktig planering av lönebildningen under avtalsperioden.

Det innehåller tre revisionstidpunkter: 1 oktober 2020, 1 juni 2021 och 1 oktober 2022, och omfattar Saco-medlemmar med undantag för doktorander och amanuenser.

Parterna kommer att inleda förhandlingar om nya doktorand-, amanuens- samt övriga lokala löneavtal inom kort. Mer information angående de delarna lämnas så snart parterna enats.

Revisionsperiod 1: 2020-10-01 – 2021-05-31

Parterna har – utifrån de alldeles särskilda omständigheter som råder där samtliga medarbetare vid Umeå universitet under det gångna året varit delaktiga i att bidra till en verksamhetsomställning till följd av Covid-19-pandemin – kommit överens om en generell utbetalning för första revisionsperioden.

Den generella utbetalningen innebär att alla de Saco-medlemmar som omfattas av avtalet får en löneökning med ett procentuellt påslag på 1,9 %. Professorer vid Humanistiska fakulteten får dock ett något högre generellt procentuellt påslag (2,1 %).

Eftersom första revisionsperioden innebär ett avsteg från individuell lönesättning ska individuella prestationer för perioden 1 oktober 2019 – 30 september 2020 istället beaktas vid andra lönerevisionstidpunkten. Det är därför viktigt att chefer dokumenterar prestationsbedömningen för varje medarbetare som omfattas av avtalet.

Nya löner gäller från 1 oktober 2020 och utbetalas den 25 februari eller 25 mars.

Modellen med en generell utbetalning innebär att de förhandlingar som vanligtvis hålls mellan chef och Saco som facklig part inte genomförs för första revisionsperioden. Lönesamtal – liksom Del 1 av de lönesättande samtalen* – ska erbjudas, till alla medarbetare som omfattas av avtalet, för dialog om prestation under perioden 1 oktober 2019 – 30 september 2020.

Samtalen ska erbjudas så att de har hållits senast 23 februari 2021.

Revisionsperiod 2: 2021-06-01–2022-09-30

Hänsyn till avsteget från individuell lönesättning har tagits genom ett tidigareläggande av avtalets andra revisionsperiod, då även individuella prestationer för första revisonsperioden ska beaktas. För revisionsperiod 2 ska således prestationer under perioden 2019-10-01—2021-05-31 beaktas.

För den andra revisionstidpunkten anger avtalet ett löneökningsutrymme om lägst 2,2 % för individuell fördelning. Inga individgarantier finns vid andra revisionstidpunkten, utan individuell lönesättning gäller. Professorer vid Humanistisk fakultet är fortsatt prioriterade. Nya löner ska gälla från 1 juni 2021.

Enligt preliminär tidplan genomförs förhandlingar mellan chef och fackliga parter under höstterminen 2021 och ny lön planeras att betalas ut i slutet av året. De nya lönerna kommer att gälla retroaktivt från 1 juni. Detaljerad information kommer.

Revisionsperiod 3: 2022-10-01 – 2023-09-30

Avtalets tredje år innebär individuell lönesättning och sifferlöst avtal. Det fastställda årshjulet för lönerevisioner ska återigen gälla. Nya löner ska gälla från 1 oktober 2022.

Avtal med OFR/S och Seko:

Förhandlingar pågår fortfarande och mer information kommer. Mer information kommer också kring vad som gäller för medarbetare som inte är fackligt organiserade och de som är medlemmar i icke avtalsbärande organisationer.

*) Del 1 är det samtal där chefer följer upp medarbetarens prestation utifrån individuella mål och lönekriterier, men utan att meddela ny lön. Del 2, där ny lön meddelas, ska inte hållas.