Översyn av information och vägledning kring hat, hot och våld pågår

8 september 2021

Umeå universitet har nolltolerans mot alla former av hat, hot och våld. Om du som medarbetare ändå blir utsatt är det viktigt att du enkelt vet var du ska vända dig och vilket stöd som finns. Det har nu en arbetsgrupp fått i uppdrag av universitetsdirektör Hans Wiklund att tydliggöra.

Ett förebyggande arbete och rutiner gällande hat, hot och våld en prioriterad fråga för universitetsledningen.

Arbetsgruppen har redan genomfört en första åtgärd - att föreslå rektor att avveckla Handlingsplan mot hot och våld inom Umeå universitet (dnr 351-1443-02) som inte uppdaterats sedan 2003 och innehåller en del felaktigheter och inaktuell information.

Nästa steg för arbetsgruppen är att kartlägga, se över och vidareutveckla informationen på medarbetarwebben Aurora. Arbetsgruppen ska även komma med förslag till hur rutiner och styrdokument kan förbättras under hösten.

På medarbetarwebben Aurora hittar du mer information

Har du frågor om arbetsgruppen?

Vänd dig till Linda Johnson, Personalenheten

Redaktör: Anja Axelsson