Universitetsförvaltningens verksamhetsplan för 2023-2025 är beslutad

2 november 2022

Utmaningarna som ringats in tidigare år kvarstår, vilket gör att forskningsstöd, hållbarhet och digitalisering är fortsatt prioriterade områden för universitetsförvaltningen. Prioriterat är även det fortsatta arbetet med att genomföra Insatser för att stärka forskning och utbildning.

Verksamhetsplaneringen tar bland annat avstamp i den universitetsövergripande verksamhetsplanen, nationella regeringsuppdrag, dialoger med verksamheten om behov av stöd och service, studentkårsskrivelsens förbättringsförslag, och ett gemensamt arbete inom universitetsförvaltningen.

Forskningsstöd, hållbarhet och digitalisering fortsatta prioriteringar

Inom forskningsstöd finns exempel på flera pågående projekt och uppdrag. Några exempel är det forskningsdatahanteringsprojekt som är uppstartat och kommer genomföras under perioden 2022-2025, kvalitetssystemet för forskning som utvecklas och ska vara på plats under senare delen av 2023, och utveckling av forskningsstödet på universitets webbplats.

Universitetets vision är att driva omställningen till hållbart samhälle. Därför fortsätter arbetet med att genomföra handlingsplanen för klimat och hållbarhet med prioriterade aktiviteter till 2023. Under året ska även en ny handlingsplan för 2024-2026 tas fram. Med start redan i år påbörjas också ett arbete med att certifiera Umeå universitet enligt det som heter Healthy Campus vilket berör både medarbetare och studenter.

Den pågående digitalisering som sker i samhället påverkar även universitetets verksamhet, och tillgång till modern teknik är en förutsättning för att arbeta effektivt och med hög kvalitet. För att digitaliseringen ska ske ansvarsfullt behöver vår verksamhet ta hänsyn till IT-säkerhet, dataskydd och informationssäkerhet. Därför pågår och planeras det för ett antal projekt och uppdrag som rör bland annat IT-säkerhet, behörighetshantering, införandet av flerfaktorsautentisering med mera.

Kompetensförsörjning en allt större utmaning

Kompetensförsörjning handlar om både att rekrytera och bibehålla medarbetare. Det här är en allt större utmaning då universitetet ser färre sökanden med rätt kompetens och antalet avbrutna rekryteringar har ökat.
Universitetsförvaltningen kommer därför se över och modernisera rekryteringsprocessen för att öka vår attraktivitet som arbetsgivare: Umeå universitets erbjudande, annonstexter men även rekryteringskanaler. Arbetet ska vara klart till juni 2023.

Arbete med insatser att stärka forskning och utbildning fortsätter

Universitetsförvaltningens olika aktiviteter inom Insatser för att stärka forskning och utbildning fortsätter. Vilka insatser som är aktuella samlas på medarbetarwebben Aurora. Universitetsstyrelsen är engagerade i vad som händer och därför är frågan aktuell vid varje styrelsemöte framöver.

Verksamhetsplan 2023 i sin helhet

Handlingsplan för systematiskt arbetsmiljöarbete och aktiva åtgärder

Redaktör: Anja Axelsson