Om personaldagen den 20 november

25 november 2014

Till Samhällsvetenskapliga fakultetens personaldag den 20 november, anslöt sig många som lyssnade och deltog i samtalen. Universitetsdirektör Caroline Sjöberg kunde inte medverka varför biträdande universitetsdirektören Per Ragnarsson redogjorde för universitetes aktuella frågor. Därefter följde tre parallella sessioner. Dagen avslutades med en gemensam After Work på Kårhuset.

Vid första passet, om aktuella frågor för hela universitetet informerade biträdande universitetsdirektören Per Ragnarsson bland annat om hur universiteten påverkas av ny regeringen, pågående och kommande utredningar, budget och verksamhetsplan.

Aktuella universitetsfrågor
Per Ragnarsson

Som vanligt bjöd eftermiddagsfikat på en stunds mingel där den senaste informationen avhandlades.

De tre sessionerna var också välbesökta och intressanta:

Aktuellt inom fakulteten, inleddes med Samhällsvetenskapliga fakultetens kanslichef Per Höglund som berättade om universitetets 50-års firande 2015 samt olika institutioner/högskolors jubileumsfirande inom fakulteten - bland annat att Handelshögskolan fyller 25 år, Informatik fyller 20 år och även att fakultetens kansli "fyller 20 år".

Han jämförde hur det såg ut 1994 med hur det ser ut idag när det gäller exempelvis antalet studenter, antalet utbildningar och mängden personal samt vilken utveckling som har skett inom fakulteten.

Därefter presenterades Beteendevetarhusets administrativa projekt av projektledaren Linda Johnson, Pedagogiska institutionen.

Avslutningsvis informerade Anna Strömberg, lokalplanerare vid Lokalförsörjningsenheten, om utvecklingen av Campusområdet, med bland annat ett nytt hus för polisutbildningen, en ny entré till Universum och ett hotell uppe vid IKSU.

Samhällsvetenskapliga fakulteten under 20 år
Per Höglund

Umeå universitets lokaler
Anna Strömberg

Temat för utbildningsspåret var pedagogisk meritering som inleddes av Björn Badersten, universitetslektor vid Lunds universitet, där samhällsvetenskapliga fakulteten nu genomfört fyra utlysningar för pedagogisk meritering. Björn fokuserade på samspelet mellan individuella incitament för att meritera sig pedagogiskt och organisatorisk utveckling. Även om modellen nu har "satt sig" i organisationen och man ser stora möjligheter, finns fortfarande en del utmaningar främst när det gäller hur pedagogiskt meriterade nyttjas i organisationen – "enskilda lärare gör ingen sommar", som Björn uttryckte det.

Katarina Winka, föreståndare vid Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL), höll en genomgång av hur pedagogiska karriärvägar ser ut i svensk högskola. Idag finns system för pedagogisk meritering, beslutade eller under utredning, vid 17 av våra lärosäten. Modellerna visar både likheter och skillnader, exempelvis när det gäller antalet steg där vi har en variation mellan ett till tre. När det gäller bedömningskriterier finns dock en samsyn. Katarina fortsatte med en genomgång av Umeå universitets modell och hur man bygger upp en pedagogisk meritportfölj.

Därefter berättade universitetslektor P-O Ågren, Institutionen för informatik och pedagogisk konsult vid UPL, om hur man kan tänka när det gäller att meritera sig pedagogiskt. P-O, som var en av de som utnämndes till excellent lärare i pilotomgången, tog sin utgångspunkt i meriteringsmodellens mål och diskuterade vad det innebär att meritera sig, hur man framställer sina meriter och hur man efter utnämningen kan bidra till pedagogisk utveckling av verksamheten.

Att belöna pedagogisk skicklighet
Björn Badersten

Pedagogiska karriärvägar
Katarina Winka

Excellent lärare
P O Ågren

Forskarutbildning i framtiden - hur många doktorander kan och ska fakulteten ha?
Temat inleddes av dekan Dieter Müller och vice dekan Magnus Wikström med en rapport om året som gått och dagsläget.

Under de senaste åren har flera institutioner uttalat oro inför möjligheten att finansiera och anta nya doktorander. År 2013 hade fakulteten en historiskt lägsta antagningssiffra på 22 nya doktorander. Året innan hade å andra sidan rekord i nya antagningar noterats med 51 doktorander.

En redovisning om hur nybörjardoktoranderna vid fakulteten finansieras via fakultetsanslag eller projektpengar över tid (2008-2014) presenterades.

Rapporteringen blev utgångspunkten för en livlig diskussion både om volym och framtida dimensionering samt om behov att hitta samarbetsytor mellan närliggande ämnen för att utnyttja befintliga resurser på ett maximalt sätt.

Därutöver diskuterades och kommenterades  effekterna av befordringsreformen, betydelsen av nätverk för doktoranderna, miljöbyggande och det påbörjade arbetet med att vässa de fakultetsgemensamma doktorandkurserna i teori och metod.

Underlag vid diskussion om dimensionering av forskarutbildning
Dieter Müller och Magnus Wikström

Sist, men inte minst, tog många del av den medelhavsinspirerade buffén på Kårhuset, med bland annat saffransdoftande paella i kombination med skaldjur.

Höstmörkret lystes upp av mycket information, samtal och många nya tankar och av härliga smakbrytningar och färger - både andligt och lekamligt.

Bilder från personaldagen