Att tänka på vid examination
Metoder där studenter enskilt eller i grupp producerar text som kunskapsuttryck är mycket känsliga för medvetet eller omedvetet vilseledande eller fusk. Främst gäller detta all form av asynkron produktion, alltså när studenter självständigt i tid och rum producerar text som kunskapsuttryck. Det kan exempelvis vara hemtentamen, labbrapporter, projektarbeten och examensarbeten (uppsatser).
Byt fokus från produkt till process
Kursplanen anger vilken examinationsform kursen har. Du är dock fri som lärare att lägga till inslag i undervisningen där studentens lärprocess står i fokus. Exempel på sådana är läs- och skrivloggar, övningstillfällen, frivilliga duggor, handledningstillfällen och quiz. En ledstjärna är att studenterna ska dokumentera och löpande processa innehållet i kursen på ett sådant vis att det inte blir orimligt med arbete för dig som lärare.
Låt dina frågeställningar vara kopplade till den undervisning som ingått i kursen. Notera att föreläsningar inte är obligatoriska om de inte är examinerande.
Läs mer om processen som examinationsform
Variera mera
Se över era kursplaner med avseende på examination. Det är lämpligt att under kurser genomföra fler än ett provtillfälle, förslagsvis så att examinationerna bygger på varandra och är i form varierande. På så vis blir det svårt att fuska på den första examinationen och sedan klara de efterföljande.
Ju mer specifik du är desto svårare blir det för AI att producera en trovärdig text. Du som lärare kan också öppna upp för handledarträffar med studenterna som ett stöd i deras skrivande. På så sätt kan du följa studenternas lärandeprocess och progression. Flervalsfrågor är rätt konstruerade ett bra sätt att följa upp studenternas lärande/förståelse även för abstrakta och mer avancerade förväntade studieresultat (FSR).
Läs mer om att variera examinationsformerna
Se över dina instruktioner
Kommunicera tydligt med studentgruppen. Var extra noga med instruktioner för prov och examinationsformer som studenten ska lämna in, så kallade hemtentamen eller motsvarande. Allt som inte du som lärare anger som tillåtet att använda vid examinationen är att betrakta som otillåtet.
Informera alltid skriftligt vad som gäller vid din examination. Fokusera på vilka hjälpmedel som studenten får använda. Undvik att räkna upp vad som inte får användas, det är lätt att den listan aldrig blir komplett.
Läs mer om hur du ser över dina instruktioner
Utnyttja formalia
Utnyttja formalia för att specificera och reglera hur studentens arbeten ska se ut vid inlämning. Även kortare texter bör innehålla källhänvisningar som placeras i direkt anslutning till där de är relevanta i texten. Detta gör det svårare för studenten att nyttja AI för att generera en korrekt text enligt dina instruktioner. Be studenterna att motivera valet av källorna.
När det gäller skriftliga arbeten där källhänvisningar ingår kan du styra vilka källor som får användas, eller be studenterna motivera sina val av alternativa källor.
Läs mer om att utnyttja formalia här
Se över dina frågor
Att formulera frågeställningar som är relevanta, intressanta, otvetydiga och välskrivna är viktigt för att pröva studenters kunskaper på ett meningsfullt och tillförlitligt sätt. Som lärare behöver du ta i beaktande att frågeställningarna bör skrivas så att de inte enkelt kan besvaras med AI-verktyg
Ställ frågor där svaret knyter an till lokala specifika sammanhang, uppgifter eller perspektiv som tagits upp under kursen och som alla kan relatera till. Du kan även formulera frågor som kräver att studenterna återanknyter till egna erfarenheter från tidigare i kursen eller utbildningsprogrammet.
Läs mer om hur du formulerar dina frågeställningar här
Prova dina frågor
Ett bra tips är att som lärare prova dina frågor i till exempel ChatGPT. Ger verktyget dig ett korrekt, men kortfattat svar så prova att formulera om din fråga eller ställa följdfrågor för att få mer uttömmande svar. Prova även att ge ChatGPT instruktioner att anpassa svaret utifrån olika språkliga varieteter, exempelvis formellt/informellt eller humoristiskt och trendigt. Du kan också prova göra ett svar mer unikt, situerat och personligt genom att ge ChatGPT bakgrundsinformation om innehåll som du vill ska ingå i svaret.
Prata även med dina studenter om att du har provat dina frågor på detta vis.
Läs mer om att testa dina frågor vid hemtentamen
Se över kursens FSR
Om du har möjlighet att förnya kursplanen är FSR viktiga att se över även ur ett examinationsperspektiv. Ger FSR vägledning och utrymme för dig att examinera den bredd och det djup av kunskap, färdighet och förhållningssätt som syftet med kursen pekar på?
Råd och tankar kring specifika examinationsformat
Olika examinationsmetoder/-format är olika känsliga för vilseledande beteende eller fusk. Generellt delar vi in examinationer i fyra kategorier/metoder (Stiggins): Korta/stängda skriftliga svar, essä/längre texter skapade av studenten, muntliga prov och praktiska prov.
Mest utsatta i relation till AI av dessa är prov som efterfrågar längre redogörande svar som studenten själv ska formulera. Exempel på examinationsformat inom den kategorin kan vara uppsatser/självständiga arbeten, hemtentamen, beskrivande och resonerande labbrapporter och så vidare. Nedan följer några råd kopplade till var och en av dessa examinationsformer
Hemtentamen
Hemtentamen är ett av de format som är särskilt utsatt för påverkan av generativ AI och att i slutet av kursen examinera en färdig skriven produkt kan vara problematiskt. Några sätt att hantera detta är dels att hemtentamen inte (bara) efterfrågar generell kunskap av förståelse eller analyskaraktär, utan också efterfrågar ställningstaganden och reflektioner av personlig karaktär. Denna form kan också kompletteras med exempelvis muntlig examination/opposition eller kamratfeedback som kräver mer ställningstaganden till de faktiska innehållets olika intellektuella/kvalitativa inslag.
Vägledning vid hemtentamen publicerad vid Örebro universitet
Labbrapport
Kommer att kompletteras eftersom.
Examensarbeten/uppsats
Kommer att kompletteras eftersom
Muntlig examination
Kommer att kompletteras eftersom
Byta examinationsform
Att byta examinationsform kan vara ett alternativ men tänk på att det kräver en längre process eftersom kursplanen är ett styrdokument.