Uppdrag som tillförordnad prefekt vid Konsthögskolan

Uppdraget riktar sig enbart till anställda vid Umeå universitet och sträcker sig under en period av ett år.

Konsthögskolan i Umeå inrättades 1987 och är en institution inom den humanistiska fakulteten. Den har ca 70 studerande inom programmet fri konst, ca 12 anställda och bedriver omfattande gästlärarverksamhet med tillresande konstnärer, kritiker och kuratorer, som ger föreläsningar, workshops och seminarier.

Konsthögskolan ingår som en fristående institution vid humanistiska fakulteten och är belägen på Konstnärligt Campus som även inrymmer Bildmuseet, Arkitekthögskolan, Designhögskolan, Sliperiet och HUMlab X.

Mer information om Konsthögskolan

Konsthögskolan ger två program i fri konst: kandidatprogrammet i fri konst (3 år) samt masterprogrammet i fri konst (2 år). Det finns även en forskarutbildning i fri konst. Utbildningen är orienterad mot internationell samtidskonst.

Tillförordnade prefektens uppgifter är att ansvara för verksamheten.

I uppdraget ingår bland annat att:

• leda, planera och utveckla verksamheten vid Konsthögskolan,
  • ansvara för institutionens ekonomi och personal,
  • ansvara för att Konsthögskolan följer såväl Umeå universitets egna styrdokument som gällande författningar och avtal.

Uppdraget innebär stationeringsort Umeå och tillförordnade prefekten deltar i den dagliga verksamheten, samlar organisationen och samverkar med alla personal- och studentgrupper.

Vid utseende av tillförordnad prefekt kommer mycket stor vikt att läggas vid initiativ-, samarbets- och ledarskapsförmåga, administrativ skicklighet samt förmåga att samverka med det omgivande samhället.

Uppdraget kräver att tillförordnade prefekten har hög integritet och har förmåga att driva Konsthögskolans fortsatta utveckling samt är flexibel och har god beslutsförmåga. Det krävs även goda språkkunskaper i svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt. Intresse för samtida kultur, konst och konstnärlig forskning såväl internationellt som nationellt är också viktigt.

Uppdraget vänder sig till personer med tillsvidareanställning vid Umeå universitet och omfattar 100% eller annan omfattning enligt överenskommelse med dekan. Dock ej mer än omfattningen av den sökandes underliggande tjänst vid Umeå universitet. Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse.

Det går bra att anmäla eget intresse alternativt nominera någon annan person.

Sista anmälnings-/nomineringsdag: 4 september 2017

Formulär för anmälan/nominering

Vid frågor kontakta:
Åsa Karlsson Sjögren, dekan, Humanistiska fakulteten, asa.karlsson.sjogren@umu.se Tel: 090-786 62 48 / 072-142 95 96

Jeanette Dareblom, kanslichef, Humanistiska fakulteten, jeanette.dareblom@umu.se Tel: 090-786 61 55 / 072-550 04 86

Per Melander
2017-08-18